Principper for webusability
9 usability-principper hjælper med at sikre brugervenligheden på websites. Principperne – der også kaldes heuristikker – er identificeret ved at analysere 299 usability-problemer. De kan bruges i forbindelse med evaluering og design af websites.
Overblik: Principper for webusability – kort fortalt
9 overordnede principper for brugervenlighed kan hjælpe med at sikre, at brugerne kan gennemføre deres ærinder på websites på en ubesværet og tilfredsstillende måde. De 9 principper er:
- Enkelhed
- Konsistens
- Opdagelighed
- Struktur
- Klarhed
- Kontrol
- Brugssignalering
- Tolerance
- Ergonomi
Download A3-plakat med oversigt over de 9 usability-principper (pdf, 403 kB).
Enkelhed
Så enkelt som muligt. Ikke overvældende. Ingen overflødige handlingstrin.
Kun det nødvendige
Overflødige elementer gør en brugergrænseflade unødvendigt besværlig at overskue og øger risikoen for fejl. Elementer, der ikke understøtter et ærinde eller et formål, bør derfor elimineres (ikke bare skjules).
Begrænset antal valgmuligheder
Mange valgmuligheder betyder, at det tager længere tid at vælge imellem dem
Enkel interaktion
Interaktion med unødvendige handlingstrin øger tidsforbruget og risikoen for fejl.
Standardindstillinger
Gode standardindstillinger (defaults) gør interaktionen enklere.
Konsistens
Ensartet og genkendelig præsentation og interaktion. Svarer til brugernes forventninger.
Brugernes forventninger
Brugergrænsefladen og systemets reaktioner skal være konsistente med brugernes forventninger. Brugerne har en
Intern konsistens
Ensartede elementer og funktioner bør præsenteres og virke på en ensartet måde på det samme website.
Ekstern konsistens
Brugergrænsefladen bør være udformet i overensstemmelse med konventioner. Det gør det lettere at lære at bruge et website for nye brugere.
Konsistens over tid
Drastisk redesign besværliggør brugen for tilbagevendende brugere, mens løbende mindre ændringer bedre sikrer konsistens over tid.
Opdagelighed
Synlige elementer, ikke skjulte. Udformet og placeret, så de er lette at få øje på.
Synlighed
Grafiske brugergrænseflader (GUI) er baseret på synlighed. Hvis elementer er skjult, skal brugerne enten lede efter dem eller huske deres placering. Det er lettere at genkende elementer end at huske dem.
Fokus
Placeringen af elementer kan gøre dem svære at få øje på. Det kan skyldes, at et element er placeret i periferien af brugernes synsfelt – eller at et andet element, der virker som et lige så godt bud, tiltrækker sig brugernes opmærksomhed. Selvom elementer ikke er skjult, kan de være svære at opdage.
Prominens
Størrelse, tydelighed og fremhævelse har betydning for, om brugerne bemærker et element.
Scrolle-understøttende design
Store billeder, bokse, horisontale streger og hvid luft kan give brugerne en oplevelse af at have nået en websides bund
Struktur
Opdeling, kategorisering og gruppering efter brugernes behov og logik. Naturlig rækkefølge.
Opdeling
Følelsen af overvældelse kan minimeres ved hjælp af opdeling, når enkelhed ikke kan opnås ved at fjerne elementer.
Kategorisering
Manglende kategorisering såvel som en kategorisering, der virker ulogisk, besværliggør navigation.
Gruppering
Elementer, der hører sammen, bør grupperes.
Rækkefølge
Logisk rækkefølge af elementer i en oversigt gør det hurtigere for brugerne at finde det, de leder efter.
Meta-data
Taxonomier, nøgleord og andre former for meta-data kan hjælpe brugerne med at finde rundt i store mængder af information, når de søger.
Klarhed
Forståelig, præcis og utvetydig kommunikation. Klart adskillelige elementer. Tydelig kontekst.
Forståelighed
Tekst, links, labels og menupunkter skaber forvirring, hvis de er uforståelige, upræcise, tvetydige eller for generelle.
Adskillelighed
Forskellen på flere lignende elementer kan være svær at forstå for brugerne, selvom ord og beskrivelser isoleret set er klare. Sammenligning og udvælgelse forudsætter, at forskellen på elementer er klart beskrevet.
Information til rådighed
Ufuldstændig eller manglende information – herunder manglende hjælpetekster og manglende feedback – giver uklarhed.
Kontekst
Kontekst kan påvirke forståelse og klarhed. Kombinationen af tekster, billeder, menupunkter mv. kan resultere i en anden afkodning, end hvis elementerne var præsenteret enkeltvis. Det samme begreb kan have forskellige betydninger for forskellige brugergrupper.
'Aboutness'
Websitets navigation, tekster, billeder mv. skal tilsammen gøre det klart, hvad et website eller en webside handler om.
Visuel klarhed
Visuelt sprog kan også være klart eller uklart. Ikoner, billeder og fremhævelser kan være mere eller mindre selvforklarende. (Klarhed kan også vedrøre andre sanser).
Kontrol
Brugeren og ikke systemet styrer. Passende tempo. Handlinger kan fortrydes.
Brugerstyring
Oplevelsen af at have kontrol er forudsætningen for, at brugerne føler, at det er rart at bruge et system. Automatisk skiftende elementer kan virke distraherende.
Passende tempo
Interaktionens tempo skal kunne styres af brugerne. Der er ikke ét tempo, der passer til alle brugere.
Annullering
Fortrydelsesmuligheder skal være til rådighed, når brugerne begår fejl eller ændrer mening.
Brugssignalering
Brugsanvisende udformning. Interaktive elementer signalerer, hvordan de skal bruges.
Selvforklaring
Interaktive elementer bør i så høj grad som muligt være selvforklarende og intuitive at bruge. Det bør ikke være nødvendigt at læse instruktioner for at gennemskue, hvordan basale funktioner anvendes.
Signalering af interaktivitet
Interaktive elementer bør være udformet, så de tydeligt signalerer, hvordan de bruges. Er de klikbare, kan de slides, kan man indtaste noget?
Ingen misvisende signalering af interaktivitet
Elementer, der ikke er interaktive, bør ikke signalere, at de er det. Brugerne skal klart kunne adskille interaktive elementer fra ikke-interaktive.
Tolerance
Fornuftig tolkning af brugernes indtastninger, klik og tryk. Små fejl ignoreres.
Tolkning
Systemet tillader variationer i brugernes input og tolker, hvad brugerne prøver at opnå, på en fornuftig måde.
Fejlhåndtering
Ubetydelige fejl fra brugernes side ignoreres af systemet.
Udvidede klikbare områder
Tolerance ved klik og tryk kan opnås ved at udvide et elements klikbare område.
Ergonomi
Fysisk let at bruge. Udfordrer og overstiger ikke motoriske og sanselige evner.
Ubesværet interaktion
Interaktion bør være tilpasset menneskets fysik. En brugergrænseflade, der tvinger brugerne til fysisk akavede og besværlige handlinger, øger risikoen for fejl og påvirker brugernes tempo og tilfredshed negativt.
Størrelse
Elementer bør være så tilpas store, at de er lette at ramme.
Nærhed
Elementer, der skal bruges i forlængelse af hinanden, bør stå i nærheden af hinanden, så brugerne ikke skal foretage unødvendigt store bevægelser.
Visuel ergonomi
Ergonomi kan også handle om visuelle forhold: gode kontraster og tilstrækkelig stor størrelse af tekst og andre elementer.
Tilmeld dig Copenux' nyhedsbrev, og få artikler som denne pr. e-mail hver måned. |
Baggrund
De 9 principper for webusability er identificeret ved at analysere 299 usability-problemer på danske websites. Usability-testene omfatter websites fra både den offentlige og private sektor, intranet, mobile websites og prototyper og er udført mellem 2012 og 2015.
Heuristikker har været brugt i design af brugergrænseflader siden 1990'erne. Ældre
På websites spiller navigation, indhold og visuelt design en større rolle end i software. De 9 principper for webusability gør det lettere at kategorisere problemer, der vedrører disse forhold.
Feedback, fejlmeddelelser og hjælpetekster er i mange heuristik-sæt beskrevet med selvstændige principper. I vores system er disse komponenter blot genstande for evaluering ligesom et websites navigation, indhold og funktioner. En fejlmeddelelse kan fx være synlig, klar, enkel osv.
Du kan lære mere om de 9 usability-principper på vores kursus i brugercentreret design eller ved at arrangere en usability-inspektion af dit website.
Publiceret: 31.05.2016. Opdateret: 31.07.2016. Illustration: Marie Soelberg.
Lær mere
Kursus i brugercentreret design og usability Kursus i din virksomhed eller organisation.